Skiløb til sæsonslutningen: 10 snesikre skiområder i Alperne

02-02-2015 - Sarah Petersen

Om foråret kan skiløbere især på gletsjerne finde nok sne og meget sol. SnowTrex præsenterer 10 snegaranter.

1. Sölden – Gletsjerglæde i Ötztal

Østrigs gletsjere er en verden for sig. Vintersport er mulig langt ind i sommeren. Sölden har med Rettenbach- og Tiefenbachgletscher 2 snegaranter i op til 3.340 m højde. Deroppe finder man 10 liftanlæg og 34,5 pistekilometer, som med Alpernes eneste gletsjerforbindelse er forbundet med hinanden. I alt råder skiområdet Sölden over 145,5 pistekilometer.

2. Kitzsteinhorn – Top of Salzburg

Som Østrigs første gletsjerskiområde og eneste gletsjer i Salzburger Land er Kitzsteinhorn en populær og snesikker gigant overfor Kaprun. I mere end 3.000 m højde venter 41 km nedfarter og 10 skiruter.

3. Hintertuxer Gletscher – 365 skidage om året

Gletsjeren for enden af Tuxerdalen er Østrigs eneste helårs-skiområde. Helt oppe venter 22 pistekilometer i op til 3.250 m højde, hvoraf nogle nedfarter har åbnet året rundt. Det tyrolske skiområde er især kendt for den legendariske snowpark og byder i alt på 60 pistekilometer, 13 skiruter, dejlige solterrasser og meget mere.

4. Warth-Schröcken – Snesikkerhed ved Arlberg

Liftforbundet Arlberg er den mest snesikre skiregion i Europa. Hvert år falder 11 meter nysne. Yderligere attraktivitet vinder skiområdet med Auenfeldjet, som forbinder Schröcken med Lech-Zürs og i alt 180 pistekilometer.

5. Damüls – Et snerige i Bregenzerwald

Selvom det ikke er en gletsjer, er Damüls førende når det drejer sig om sne. Ingen andre steder i Europa sner det ud fra statistisk synspunkt så meget som i den lille landsby. Eksorbitante 9,30 meter nysne falder i en vintersæson. Landsbyen i Vorarlberg blev derfor allerede i 2006 kåret til „verdens mest snesikre landsby“.

6. Tignes – Sneperle i Espace Killy

Skiområderne Tignes og Val d’Isère danner tilsammen ét af Frankrigs største skiregioner: Espace Killy. I alt 300 pistekilometer og 20 skiruter venter på habile skiløbere, som næsten 10 måneder om året kan udnytte pisterne. Overfor Tignes (2.100 m) ligger et specielt snesikker område, som ved Grand Motte når op i 3.465 m højde.

7. Saas-Fee – Snesikkerhed i op til 3.600 m højde

Skiområderne i det schweiziske Saastal byder på ubegrænset vintersportfornøjelse. Især gletsjerområdet Allalin på Saas-Fee`s højplateau tilbyder året rundt de bedste pudersnebetingelser. Skiområdets lifte bringer gæsterne op i 3.600 m højde, hvor man kan nyde sneen helt ind i sommeren.

8. Andermatt – Freeride-spot i Centralschweiz

Gletsjerskiområdet Gemsstock overfor Andermatt (1.444 m) er med 31 km nedfarter ikke det største område, men til gengæld et af de mest snesikre i hele Schweiz. Gemsstock hører til Skiarena Andermatt-Sedrun i det schweiziske kanton Uri. Fra den næsten 3.000 m høje gletsjer forlader dejlige, højalpine nedfarter og 6 km skiruter bjerget. Ligeledes er Andermatt også et hotspot for freerider.

9. Bansko – Billig sneperle i Østeuropa

Det bulgariske Bansko har godt nok ingen gletsjer, men de 75 pistekilometer når op i 2.560 m højde og er i reglen snesikker. Ski Area Bansko er ét af de mest moderne skicentre i Østeuropa og råder over meget gode snekanoner. Et highlight er dalnedfarten, som med 16 km er verdens længste. Skiområdet blev for nylig kåret til Europas billigste skiområde af internetportalet Tripadvisor.

10. Livigno – Sneparadis i Lombardiet

Blot Livignos beliggenhed i 1.816 m højde i Lombardiets nordlige del er en snegarant for sig. Den italienske skilandsby ligger på en højplateau mellem skibjergene Mottolino og Carosello 3000, hvor 115 pistekilometer inviterer til ren skifornøjelse. Tip: Livigno er en toldfri zone, hvor det er værd at shoppe!

For mere information og printbilleder, kontakt venligst:

TravelTrex GmbH Sarah Petersen presse-dk@traveltrex.com Tlf.nr: +49 89 88 11 67 http://presse.snowtrex.dk/newsroom/

• mandag, 02. februar 2015
  • Forfatter: Sarah Petersen